Növényvédőszerek az egészséges élelmiszerekért! | 2023.12.06

A pezsgő és a fehérbor szorította ki a vöröset

2023.10.14

Nem csak kevesebb bort fogyasztunk, de az ízlésünk is alaposan megváltozott. Többek között ez derül ki a Hegyközségek Nemzeti Tanácsának legújabb piackutatásából. Eszerint az egyre gyümölcsösebb rozéborok iránt nagyobb az érdeklődés, és továbbra is kevés vörösbor fogy el a boltokban. Az átlagos magyar borkedvelőnek fontosabb szempont lett a borvidék, mint az ár.

A Hegyközségek Nemzeti Tanácsa 2017-ben már végzett egyátfogó, reprezentatív piackutatást a magyar borvásárlási és borfogyasztási szokásokról. Az idei évben hasonló alapokon, bizonyoskérdéseket megismételve készültegy három részből álló összegzés. Szmilkó Gabriella, a Hegyközségek Nemzeti Tanácsa stratégiai és adatelemző vezetője arra a megállapításra jutott a válaszokat értékelve, hogy aborfogyasztás kiszorulhat a mindennapi életből, demég arra is esély van, hogy egy újfajta, elitista kiváltság legyen.

-Nem számít már hagyományos italnak a bor, főleg a fiataloknál tapasztalható az, hogy nem ismerik ennek a kultúráját úgy, ahogy azt a szüleik, vagy a nagyszüleik annak idején elsajátították. Mivel sokkal nyitottabbak a világra, ez abban is megmutatkozik, hogy szeretnének megismernimás italokat. Rengeteg konkurense lett ezérta bornak, tehát a nagy hármas – sör, bor, pálinka – varázsa megszűnt. Aborágazat ígynehezen veszi fel a versenyt az ipari italokkal szemben. Ezért jelenthetjük ki a válaszokat megismerve azt, hogy kevesebben fogyasztanak bort, de azt semrendszeresen. Csak amagasabb jövedelemmel rendelkezőknél figyelhető meg valamennyi növekedés, rajtuk kívülminden területencsökkenés tapasztalható -összegezte Szmilkó Gabriella.



A piackutatásról megkérdeztük Kalocsai Lászlót, a bodrogkeresztúri Dereszla Pincészet birtokigazgatóját /képünkön/, aki egyet értet azzal, hogy megváltoztak afogyasztói szokások, ugyanakkor a vörösborral és a rozévalszemben előtérbe kerültek a pezsgők és a száraz fehér borok. Mint mondta vannak olyan országok, amelyekbennincs olyan hagyománya a borfogyasztásnak, mint Magyarországon: ilyen Anglia, Dánia, Hollandia, vagy Belgium, ahol az egy főre jutó fogyasztás érdekes módon sokkalmagasabb, mint idehaza. A mindennapi szokásokon és a szemléleten kellene változtatni a szakember szerint a bormarketingre fordított összeg növelésével és a hatékony oktatással.

A 2017-esés a 2023-as reprezentatív kérdéseketösszehasonlítva a piackutatás a következő megállapításokra jutott:jelentős csökkent a borfogyasztók száma és afogyasztás intenzitása. Az egyéb alkoholos italok vásárlásánális tapasztalható némi visszaesés, míg az égetett szeszből készült termékekfogyasztásának gyakorisága kissé növekedett. A bor elutasításának két fő oka a válaszadók szerint ez volt: „nem szeretem a bor ízét”, valamint „nem iszom semmilyen alkoholt”. Az érvelés, miszerint„a borivásnak nincs hagyománya a családunkban” 2023-ban sokkal feljebb került a listán 2017-hez képest. Szmilkó Gabriella hozzátette:„Az utóbbi években három százalékkal növekedett a külföldi borok fogyasztásának aránya. Főként a fiatal fogyasztóknál találunk szignifikánsan magasabb arányokat az importált borok esetében, de az adatok szerint az alacsonyabb vagyoni státuszúak is több külföldi bort fogyasztanak. A vörösbor megítélése hét százalékkal csökkent, míg a rozé boroké öt százalékkal nőtt. Az adatok arról is tanúskodnak, hogy a száraz és félszáraz borok fogyasztási aránya jelentősen növekedett és 2023-ra elérte az ötven százalékot – ez az arány 2017-ben negyvenegy százalék volt. A diszkont boltokban ésaz online térben történővásárlás aránya nőtt 2017 óta, ezérta kisebb élelmiszerboltok és a hipermarketek forgalma iscsökkent”.

A bor a különleges és drága élvezeti cikk megítélésének irányába halad és fennáll a veszély, hogy hosszú távon teljesen elkopik a hagyomány, és az az imázs, miszerint a bor a mindennapok alkoholos itala.

A 18-35 éves magyar fiatalok körében végzett ízpreferencia teszt és a fókuszcsoportos interjúk eredményei alapján Rabcsánszki Laura, a Társadalomkutató Kft. vezetője elgondolkodtató következtetéseket vont le: „Az első alkoholfogyasztási élmény egyre korábbra tolódik, a sör és bor fej-fej mellett áll az első két helyen. A bor kipróbálását leginkább kellemes íze és felpezsdítő, vagy lazító hatása motiválja. A borkedvelőkés a bort nem fogyasztók döntő többsége hallotta már az eredetvédelem kifejezést és nagyjából tisztában volt azzal, hogy mit is jelent ez a bor esetében. Úgy látták, hogy a megjelölés egyfajta minőségbiztosítást jelent, amely megismerteti a fogyasztókkal a termékkel kapcsolatos legfontosabb információkat, meghatározza az elvárható minőséget”.


Szerzők:
Növényvédőszer.hu / Kommunikáció

Ezeket is olvasta már?

Most ültessünk tulipánhagymát, hogy jövőre szépen virágozzon

2023.12.06

A tulipánhagyma ültetésének az ideje általában szeptemberben, vagy jobb esetben októberben érkezik el. Jó hírünk van azoknak, akiknek csak most jutott az eszébe az a go...

Ezek a téli immunrendszer erősítés fontos növényei

2023.12.05

Köhögés, torokfájás, láz. Korunk nagy hibája, hogy mindenki a gyógyszerben látja a megoldást, a kiutat, nem pedig az immunrendszer erősítésben, vagyis a megelőzésben...

Fókuszban a sárgarépa innovatív és hatékony gyomirtása

2023.12.04

A sárgarépa esetében is fontos az időről időre jelentkező kihívásokra reagálva, az innovatív és hatékony megoldások keresése. Erre fókuszálva a jelenlegi nehézsé...

Jöhet a testre szabott növényvédelem a szőlőültetvényeken

2023.12.03

A Magyar Kutatási Hálózat (HUN-REN) által végzett átfogó vizsgálatok eredményeként hamarosan egyedi, a szőlőültetvények sajátosságaihoz igazított növényvédelmet...

Műtrágya- és növényvédőszer-forgalom: ezt hozta a III. negyedév

2023.12.02

A 2023. harmadik negyedévi műtrágya- és növényvédőszer-forgalom jelentős változásokat mutat a mezőgazdasági szektorban – jelzi az Agrárközgazdasági Intézet (AKI)...

MÉG TÖBB CIKK INNEN

Szakmai partnereink

Korábbi cikkeink minden rovatból

Íratkozzon fel a növényvédelmi hírlevelünkre!

Minden hétfőn elküldjük a legfontosabb híreket levélben.  






Megismertem és elfogadom: Adatkezelés




| +36 (84) 510-009 | info@novenyvedoszer.hu | © novenyvedoszer.hu | Minden jog fenntartva.